Tvivel

Det var ganska länge sedan nu som jag riktigt kände att jag är på rätt plats i vardagen. Alltså trivs i skolan, helt enkelt. Jag känner inte att jag kommer framåt, inte att jag lär mig någonting direkt, och framför allt inte att jag har roligt. När jag kan sitta och umgås med alla snälla och goa människor, då är det roligt, men själva skolarbetet känns inte inspirerande alls.

Idag var en sådan dag när jag satte mig och tittade på andra utbildningar. Jag hade hittat en informatörstjänst som jag inte kommer att få, eftersom jag helt enkelt kan fel saker. Eftersom jag misstänker att jag inte heller kommer lära mig det jag behöver kunna om jag går kvar där jag går, så började jag leta efter något som var lite mer praktiskt inriktat. Det är jättebra att lära sig teorin bakom varför man gör som man gör, och få en förståelse för hur journalistiken har förändrats de senaste hundra åren och fundera över mediasamhället i en större kontext, men så länge jag inte hanterar de dataprogram som jag behöver kunna jobba i så kommer jag inte känna mig redo att gå ut och jobba. Vi jobbar mycket praktiskt med att skriva på mitt program, men jag skulle vilja lära mig mer om helheten. Tror jag. Fast det är jag inte heller säker på.

Det är svårt. Det är ett stort område, och allt jag känner att jag skulle behöva lära mig finns sällan i ett och samma utbildningsprogram. Det känns som att man behöver olika saker beroende på var man vill jobba sen, men hur ska man veta det då? Rena informatörsutbildningar verkar sällsynta, åtminstone i Stockholm. Eller så är det bara att jag inte hittar i djungeln av information.

Egentligen borde jag släppa det och gå klart det här istället. Det är inte så långt kvar. Fast det är ju roligt att tänka framåt och planera, inte alls lika roligt när allt är färdigplanerat och man bara ska genomföra.


Kommentarer
Postat av: Linda

hmmm, jobbigt att det inte finns nån utbildning som verkar skräddarsydd för det du vill ha. men om du går en utbildning klart nu, så kan du alltid komplettera med enstaka "dataprogramkurser" allt eftersom. och ganska mycket kan man lära sej genom att bara sitta och leka i programmen. Sök det där jobbet för skojs skull, det skadar inte! vill dom ha dej så ger dom dej utbildningen för att du ska klara av det!! krama!

2008-09-24 @ 08:52:09
Postat av: Sofia

Knepigt... Det där med informatörsutbildningar kollar jag också efter, men verkar svårt om man vill vara i Sthlm. Krams

2008-09-24 @ 09:52:48
Postat av: Ulrica

Mia! Later inte som att du har det sa roligt. Det ar jattejobbigt nar man inser att utbildningen man satsat pa inte riktigt motsvarar ens forvantningar. Men jag tror att du kommer att hitta ratt,trots att det kanske verkar vara en spikrak vag darifran du ar nu. Och jag hoppas att du har det bra i alla fall, pa andra plan i livet om man sager sa. Det verkar inte som om du far min mail. I alla fall kommer de tillbaka, jag kanske har fel mailadress. I alla fall trivs jag hur bra som helst i Tanzania, men jag saknar er alla darhemma. Tiden gar dock fort och vi ses snart! GAnska i alla fall!

Stor kram och GVD

Postat av: Micha

Man ska inte gå någonting som man inte trivs med. Det är bara bortslösad tid, och dessutom defintivit bortslösade pengar om man tar studielån, vilket nog de flesta studerande ändå gör. Men jag tror såhär - är det journalistiken du vill hålla på med så kommer du inse det under din praktik. Känner du efter den att det inte ens är vad du vill syssla med, då tycker jag att du ska se dig om efter annat. Men vill man en sak ska man inte släppa den bara för att inte allt är roligt. Och jag kan säga såhär, att mycket av det som jag läst var inte alls särskilt kul. Ändå kan jag ärligt säga att jag idag känner att jag nog ändå har lärt mig något av allt jag läst. Det du läser skiljer sig dock en hel del från den utbildningen jag gick, det har vi ju märkt många gånger. Vi är nog lite mer praktiska faktiskt, även om teorin tar upp en väldigt stor del den med. Men du, vänta tills praktiken. Brinner du inte då, så brinner du aldrig. Men vet du vad jag tror - Jag tror att du kommer att flamma upp och inse att det faktiskt visst är det här du vill hålla på med. Så det så!

2008-09-27 @ 14:47:13
URL: http://eyeofstone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback