Dag 2

Nu sitter jag på jobbet. För tillfället ingenting att göra, men hittills har de varit en väldigt trevlig dag. Det är svårt när man inte har någon rutin, jag vet ju inte vad jag kan hitta på att göra när det blir dötid. Nu sitter jag och väntar på att nyhetschefen ska komma tillbaka från ett möte så jag kan fråga henne. 

Några saker har förvånat mig sedan jag kom hit. Bilden av den hetsiga, stressiga nyhetsredaktionen där researchen blir lidande pga tidsbrist, stämmer åtminstone inte in på det här stället. Nog för att folk har mycket att göra ibland, men många sitter och gör ingenting ganska ofta. Surfar. Löser soduku. Bläddrar i tidningar. Förvånande många tycker om att jobba med fötterna på skrivbordet. Det känns ganska bra. Inte så överspänt. 

På förmiddagen la jag sista handen vid artikeln om föredraget på torsdag. Vet inte om den kommer i tidningen imorron, men det vore ju kul. Fast jag kunde ju få en bättre artikel som första publicerade, jag fick aldrig riktigt rätsida på den där. Kvinnan jag intervjuade bad mig skicka texten också, så jag gjorde det. Hon ringde imorse och hade några synpunkter på den, tyckte att deras organisation framställdes negativt. Det fick bli en kompromiss. Jag skrev om lite gran, sedan skickade jag aldrig den nya versionen. Jag tycker den känns bra, den första tyckte jag också var en smula negativt vinklad. Nu känns den mer korrekt. 

Efter det så ringde jag en tjej som ska tävla i SM i blomsterbinderi nästa vecka. Hon sa att hon är i sin floristbutik hela dagen idag. Jag pratade med en fotograf som tyckte att halv ett var en bra tid att åka dit. Efter det googlade jag allt som fanns om blomsterbinderi-SM. Det var inte så mycket. Väntan på att klockan skulle bli 12:30 blev lång och tråkig. 

Till sist åkte vi! Hon var mycket trevlig och föredömligt lätt att intervjua. Tror det blev bra bilder också. Jättesöt tjej. Fotografen sa efteråt att jag skötte mig helt okej =) Bra, tror jag till och med att han sa. Fast jag vet inte egentligen om det var jag eller intervjuobjektet som skötte sig bra.. 

Jag kom på där att jag nog vill bli florist istället. Det var ett riktigt härligt ställe. Få ställen som jag sett i Stockholm har varit så fräscha och välskötta, så det kanske egentligen inte är någon bra idé.  Men hon var verkligen inspirerande. Hela hon liksom lyste när hon berättade hur kul det var att jobba där. Ändå har hon gjort det i sju år. Någon gång när jag tröttnar på att vara journalist så ska jag skola om mig till florist. Jag förstår liksom nu vad Linda menar. 

Nu borde jag egentligen vara ute och göra "stilrapporten", ni vet den där lilla grejen där man visar folk på bild och frågar dem var de köpt sina kläder. Det verkar inte finnas någon fotograf ledig bara. Är det alltid så här mycket väntande på redaktioner tro? 

Kommentarer
Postat av: Micha

"Jag kom på att jag nog vill bli florist istället" Hahaha. Fan vad rolig du är. Men du, det går ju bra? Kalas ju! Och nej, precis som vi pratade om så har man nog haft lite snedvriden bild av den "typiska" nyhetsredaktionen från början. Jag, liksom du, trodde också att det var betydligt mer stressigt än vad det faktiskt är. Dock kommer stressen mer för de som jobbar på kvällarna. Då kan man se det där som man föreställt sig förut, åtminstone betydligt mer än vad man kan se på dagarna. (Om det är en sådan där händelserik kväll som det kan vara ibland. Helgerna är också stressiga ibland.. de är nog "värst" på den punkten om jag tänker efter..) Förövrigt är jag också en sådan som gillar att arbeta i lite konstiga sittställningar. Bekvämt som fan med benen uppe ;) Jag ser dock framför mig vem du tänker på. Kan hon möjligtvis heta Irene? Fortsatt lycka till!

Postat av: Mia

Micha: Japp,det heter hon, rätt ihågkommet. Hon sitter dessutom och löser suduko hela dagarna =) Fast verkar få mycket gjort ändå.. Hon är inte ensam om att sitta så heller, det verkar vara mer regel än undantag ;)

2008-10-01 @ 13:54:04
Postat av: Linda

JAA! då kan vi ha blomaffär tillsammans och binda fina buketter till varann =) eller nåt... =) Kram!

2008-10-01 @ 15:28:43
Postat av: Micha

Ja men visst får man saker gjort ändå. Om jag inte minns det fel så har hon polis eller ting också. Vet att hon hade det ibland åtminstone. Och då kan det ju verkligen finnas "slapptimmar" ibland.. Då är suduko perfekt ;)

2008-10-02 @ 13:09:39
URL: http://eyeofstone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback