Dag 4

Idag har det varit en segare dag igen. Jag har i och för sig lyckats slutföra två artiklar som jag gjorde huvudjobbet med igår men som behövde kompleteras idag. Men jag trodde att kompleteringarna skulle gå ganska snabbt. Istället har de tagit hela dagen.

För den ena artikeln har jag varit på kommunhuset. Bara det känner jag att jag har lärt mig en hel del på. Vi gjorde sådant i journalistik A, hur sådana här diarier funkar och så, men jag har ju glömt allting. Det är ju inte så komplicerat egentligen, fast det är så mycket krångliga ord.

Kommunhus-utflykten var för övrigt en blöt upplevelse.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.148068 De här bilderna är tagna igår, och det är inte lika mycket sjöar idag, men det regnar fortfarande åt alla håll samtidigt. Den lilla bilden i artikeln är tagen genom fönstret på redaktionen, bakom min rygg. Det såg ut sådär hela dagen igår, vi funderade på om man kunde åka vattenskidor efter bil. Under promenaden idag kom jag fram till att mina stövlar var vattentätare när de var nya. Som tur var har jag ett par skor med mig också, jag tar dem imorron.

Den andra kompletteringen var bara en bild som skulle tas. Det var elever som får gå från sin skola till en annan skola för att ha hemkunskap, och rektorn tycker att den vägen som de går är farlig på vintern när det ligger snö överallt och att kommunen borde snöröja bättre. Så vi skulle fota barnen som hade hemkunskap idag när de gick över bron. En halvtimme före hemkunskapslektioen körde jag och fotografen dit, snurrade runt skolan hur många varv som helst för att se vilken väg det egentligen var frågan om, och sedan satt vi och kampade med motorn igång utanför skolan i säkert en kvart. Jag hoppades mest på att ingen skulle ringa polisen ang den märkliga bilen som betedde sig mycket underligt vid skolan. Till sist fick vi bilden ändå, även om de flesta ungarna visst hade fått skjuts av någon förälder i ruskvädret.

Till sist kunde jag slutföra mina små arbeten. Kommungrejen skulle visst inte komma imorron, det var trångt i tidningen och vi kan hålla på den en stund till eftersom vi är ensamma om den. Skolvägsgrejen skulle ju vara kul att få se. Men jag vet inte. Egentligen en rätt liten grej tycker jag.  

Förutom regnet är Sundsvall en mycket trivsam stad. Jag har gått runt och tittat på shoppingen, och galleriorna är fina. Det är ganska vackert här, och framför allt är folk väldigt mycket trevligare än hemma. Faktiskt. Alla man möter, och alla man pratar i telefon med. Jag ringer och stör folk i deras arbete, men de berättar väldigt gärna vad de tycker och vet för mig. Jag skulle nästan kunna tänka mig att flytta hit. Men då skulle jag vilja ha med mig Harald. Han är det enda som saknas här uppe, men han saknas ganska mycket.
Och familjen då förstås. Och vännerna. Men mest Harald ändå.

Imorron är det redan fredag. Och nu är klockan redan sent. Sov gott!

Kommentarer
Postat av: Micha

Att du skulle med fotografen till skolan förstår jag inte. Om det bara skulle tas en bild så har ju du ingenting där att göra.. Förutom att ta namn på ungar. Men det kan ju faktiskt fotografen också göra. Har du mycket annat jobb så får du säga till om sådant. Ibland har man ju ingenting att göra, och kan lika gärna åka med.. Men ja, du förstår.



Du är duktig Mia! Du får länka artiklar du skriver!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback